Henri Laurens (1885-1954); Do Cubismo analítico à estilização orgânica na escultura

A escultura cubista fica bastante aquém da pintura em termos de notoriedade mas não em termos de valor das obras produzidas nem do talento dos artistas. Henri Laurens, escultor francês, foi um dos mais destacados escultores do período entre guerras. Henri Laurens é influenciado primeiramente pelo expressionismo vigoroso de Auguste Rodin. Conhece Georges Braque em 1911 e desde essa data dedica-se a traduzir da pintura para a escultura, as ideias fundamentais do cubismo analítico.

Após a segunda guerra mundial, Laurens repudia o cubismo analítico e as suas formas geometrizadas em favor de uma abordagem mais orgânica e curvilínea, baseada na natureza e na escultura africana. Estas obras tardias – geralmente nus femininos – eram fortemente poéticas e apenas a poucos passos de distância da abstracção.

Henri Laurens. "A Arquitectura". 1928

Henri Laurens. "Mulher Vestida". 1925

Henri Laurens. "La Dormeuse". 1943

Henri Laurens. "Nu a la drappe". 1952

Henri Laurens. "Adeus". 1941

Laurens’ first sculptures were influenced by Auguste Rodin until he met Georges Braque in 1911. After encountering Cubism, Henri Laurens began to translate the ideas of Analytical Cubism into sculpture, polychrome bas-relief and collages. Picasso, who liked what Laurens was doing, introduced the fledgling sculptor to Léonce Rosenberg, who was so enthusiastic about Laurens’ work that he bought some of it and supported Laurens throughout the war years. 

A number of terracotta and stone reliefs Henri Laurens did not long after the war reveal the influence of Jacques Lipchitz and African sculpture. By then repudiating Cubist geometric forms, Henri Laurens again approached nature, developing an organic, curvilinear style in which he produced highly abstract, rhythmic figures – usually female nudes – that were poetic and powerful.
In numerous works Henri Laurens took up themes from Greco-Roman mythology and reinterpreted them. In 1944 Henri Laurens started producing designs for “La Grande Sirène” and in 1953 he did “Amphion,” a bronze sculpture over four meters high commissioned by the university city of Caracas, Venezuela. Henri Laurens worked over each piece individually to ensure fullness and substance. 

Fonte: Art directory  

© Sala 17/ António Marques