Dryden Goodwin (1971-); Os meandros do desenho

Dryden Goodwin é um artista londrino que se expressa numa variedade de meios, incluindo o desenho, a pintura, o vídeo e a instalação. No que diz respeito ao desenho, é considerado pelos críticos como uma das forças inovadoras da actualidade neste meio de expressão, juntamente com William Kentridge, Jeff Koons e Cornelia Parker.

Dryden Goodwin, State. 2004

O seu trabalho enquadra-se numa exploração de um traçado acutilante e rigoroso, que não se refugia na mancha indefinida. Muitas vezes, recorre a uma fusão de múltiplas representações do modelo para a sugestão dinâmica do movimento. No episódio 8; “Pessoas como Núvens“, proposto aos alunos do 12ºJ neste ano lectivo como trabalho no diário gráfico, pedia-se uma exploração algo semelhante ao que o artista realizou na sua red series.

Dryden Goodwin, Red Studies. 2006

Dryden Goodwin, Red Studies. 2006

Dryden Goodwin, Red Molly. 2009

Dryden Goodwin, Red John. 2009

Dryden Goodwin, Red Helen. 2009

Dryden Goodwin, Red Ewa. 2009

Goodwin realizou várias séries onde o desenho retoma a sua expressão purista assente num traçado nítido e vibrante, de um negro intenso. A série “Linear” (2010/2011) foi encomendada pelo metropolitano londrino e nela o artista retrata 60 funcionários daquela instituição emblemática. Os desenhos, reproduzidos em grande formato, foram exibidos no interior e no exterior das estações de metro.

Dryden Goodwin, Linear. 2011

Dryden Goodwin, Linear. 2011

Dryden Goodwin, Linear. 2011

“Ordinary faces look back at you from posters at London Underground stations, drawn in intense black lines, almost like forests of wiring. There is a hum of represssed energy, as if you were approaching power lines on a wasteland. There is also a solitude, a silence in the portraits that reach out, with their eyes, to you the stranger…..and then you’ve moved on, carried by the crowd, the connection is lost…..They’re engaged, emotional, hardworking sketches.”
Jonathan Jones, Guardian.co.uk, February 8, 2010, on Linear, Art on the Underground

“In 2004’s Red Studies’ – portraits of friends and family – he overlays poses to create images of fluctuating intensity. Often the exquisite watercolours bracket a dawn of realisation as a look of distraction, for example, turns to one of horror”
Martin Coomer, Time Out, September, 13–20 2006, about Portrait Perspectives, Stephen Friedman Gallery, London

“He draws strange patterns and structures onto the peoples’ faces: webs of white are scratched into the surfaces of the black and white pictures (photographs) to invent inner forms within heads, so it is as if you can see a diagram of the skull and the brain within the portrait, although it is a spiritual rather than a scientific discovery he’s nudging towards. In his colour pictures, rivers of red heighten the sense that we’re looking into the organic inner space of the person – he is imagining an encounter with the warm red stuff of another person’s life…..Goodwin achieves something both sweetly simple and massively original. It is an explosion of the heart in the cold medium of the camera…..If you think there’s no imagination, soul or talent in contemporary British art, this journey through the streets of London will make you change your mind.”
Jonathan Jones, Guardian.co.uk, October 8, 2008, on Cast at the Photographers’ Gallery, London

Site do artista: Dryden Goodwin

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